Pages

Friday, December 4, 2009

Langit Masih Cerah di Kota Bharu



4 Disember, 2009 di Medan Ilmu, Jalan Dato Pati, Kota Bharu, saya menyertai ribuan yang lain mendengar kuliah agama yang menjadi acara tetap pada setiap Jumaat di Kota Bharu Sejak lebih 20 tahun lalu. Sesekali apabila pulang bercuti, saya tidak akan melepaskan peluang keemasan untuk menimba ilmu sebanyak-banyaknya di situ. Saya sudah memulakannya sejak berusia 12 tahun lagi. Kini usia saya sudah 35 tahun. Pada tanggal 4 Disember, saya bukan sahaja dapat mengikuti kuliah agama, bahkan turut menyaksikan beberapa peristiwa penting yang akan tercatat dalam sejarah politik Kelantan. Ketika itu saya menyaksikan langit masih cerah di Kota Bharu.

Ketika berada di Kuala Lumpur, saya akan mengikutinya secara langsung melalui internet. Sudah tentu mengikuti melalui internet tidak sama seperti berada sendiri di tempat itu. Dan setiap kali saya bertandang ke Medan Ilmu, entah kenapa dada saya menjadi sebak digoncang perasaan terharu yang menggulung. Saya akan berperang dengan goncangan yang sering kali menerpa secara tiba-tiba. Air dari urat mata pula akan bergenang dan cuba melimpahi tebing. Jika tidak dibendung ia akan jatuh bercucuran sebagaimana hujan musim tengkujuh.

1 comment:

  1. salam.
    wah, abe izani kito doh ada blog rupanya.
    guane demo? anak berapo doh lo ni?

    bila free2 tu, call la kawey ni.

    ReplyDelete