Pages

Friday, December 18, 2009

Ayah dan Sakitnya

SETIAP kali pulang ke kampung, hati saya gusar melihat kesihatan ayah dan mek (emak) yang semakin merosot. Dulu ayah sihat tanpa diganggu apa-apa penyakit selain lelah yang dihidapi sejak usianya masih muda. Beberapa tahun yang lalu ayah dikhabarkan menghidap kencing manis dan darah tinggi. Sejak itu ayah tidak lagi dapat mengambil makanan kegemarannya sesuka hati.

Oktober 2007, saya sekeluarga dikejutkan dengan berita ayah diserang angin ahmar. Dari KL saya bergegas pulang ke kampung dengan perasaan amat sedih dan bimbang. Bagaimana pun setelah berulang kali mendapat khidmat urutan dari seorang tukang urut berbangsa Cina di Peringat, Kota Bharu, penyakit ayah beransur sembuh. Daripada tidak dapat berjalan dan menggunakan anggota badan sebelah kiri, ayah dapat berjalan dan menggerakkan kembali tangannya walaupun tidak seperti asal.

Sejak dari itu, kesihatan ayah sering terganggu. Bukan sahaja lemah anggota badan, malah penyakit kencing manis yang dihidapinya semakin menggila. Bukan sedikit ubat yang perlu ditelannya. Saya pun takut untuk mengira berapakah jenisnya. Ketika pulang untuk meraikan Aidiladha, ayah mengadu ditumbuhi biji-biji gatal dibeberapa bahagian badannya. Saya dapat melihat parut hitam di belakang, lengan dan betisnya. Menurut ayah, dia berasa sangat gatal. Dan ayah terpaksa mengambil ubat yang banyak untuk membendungnya. Biji-biji gatal itu timbul kesan daripada kencing manis yang ditanggungnya.

Pada hari raya ke-3, ayah muntah-muntah, pening kepala dan mengalami lemah badan. Mungkin kerana tersilap makan ketika Aidiladha masih disambut. Saya dapat merasakan betapa sukarnya pesakit kencing manis, darah tinggi, angin ahmar dan asma seperti ayah untuk mengawal makan. Jika terlalu kurang pengambilan gula pula, akan menyebabkan badan pesakit kencing manis akan lemah dan lesu. Jika terlebih sedikit pengambilan makanan bergula pula akan menyebabkan kandungan gula dalam darah naik mendadak dan penyakit menjadi bertambah teruk.

Penyakit lelah ayah pula tidak pernah reda atau berkurangan sejak usia mudanya hingga kini. Sudah bertahun-tahun ayah menggunakan alat penyedut bagi membolehkan dia bernafas dengan baik. Dan sekali dalam masa 2 bulan ayah mesti ke klinik untuk mengambil suntikan bagi mencegah serangan lelah yang teruk.

Saya sedang menyaksikan dengan jelas graf kesihatan ayah yang semakin menurun. Saya dapat merasai getaran jiwanya yang resah ketika mengembalikan satu demi satu nikmat pinjaman kepada pemiliknya yang abadi. Saya pula terasa amat takut untuk berdepan dengan kenyataan jika sesuatu yang buruk berlaku kepada ayah, kerana saya teramat menyayanginya.

No comments:

Post a Comment