Pages

Tuesday, December 29, 2009

Gosok-gosok benda dalam seluar, apa ni?

Erma Fatima

'Tersasar di Jalanmu', karya Erma Fatima yang menyuluh kehidupan gelap anak-anak pekerja seks, penagih dadah dan golongan pondan di Chow Kit telah diangkat sebagai Karya Terbaik dalam Anugerah Skrin (ASK 2009) baru-baru ini. Bagi saya, idea dan karya itu bagus. Tetapi cara persembahannya haram!

Dalam satu babak, seorang anak gadis hendak dirogol oleh sekumpulan lelaki yang telah memperdayainya. Dalam pergelutan itu, kamera beberapa kali menghalakan kantanya ke arah tangan lelaki si perogol yang menggosok-gosok benda di dalam seluarnya (anunya) kerana tidak sabar lagi hendak meratah gadis di hadapannya itu. Apa ni? Perlukah digambarkan sedemikian rupa? Tidak cukupkah lagi dengan pergaulan bebas dan pendedahan aurat yang kononnya berpaksikan realiti?

Inilah masalah terbesar yang dialami dunia perfileman kita. Pengarah dan karyawan menjadikan filem-filem barat sebagai acuan mereka. Dengan alasan untuk menghidupkan sesebuah filem, mereka rempuh batas halal-haram. Mereka lupa 'matlamat tidak pernah menghalalkan cara'.

No comments:

Post a Comment