Pages

Tuesday, December 1, 2009

Apabila Isteri Takut Dimadu


ISTERI saya selalu menyuarakan kebimbangannya kalau-kalau di tengah kebahagiaan kami menjenguk orang ketiga hendak menumpang kasih. Memandangkan saya tergolong dalam kategori lelaki yang boleh dikatakan handsome juga (tapi tak perasan pun), kebimbangannya tentu berasas bukan? Itulah mimpi ngeri yang sangat ditakuti oleh kebanyakan isteri. Walaupun isteri amat mengenali saya lelaki jenis apa, namun kebimbangannya tetap ada. Kenapa ya?


Pengakuan saya bahawa dialah isteri di dunia dan akhirat kadang-kadang turut meredakan kebimbangan yang berbusa di hatinya. Tetapi lama kelamaan kebimbangan itu datang lagi. Beribu soalanlah yang berbunyi dari mulutnya. Saya hanya tersenyum dan sering ketawa terbahak-bahak. Tentu kebanyakan suami turut mengalaminya. Apa lagi suami-suami yang 'berjiwa besar', 'bercita-cita besar' atau 'bernafsu besar.' Kebimbangan isteri mereka tentu lebih tinggi.


Apa yang saya katakan kepada isteri untuk menutup mulutnya. Kata saya, "lebih baik berfikir tentang mati daripada mencipta masalah lagi."

No comments:

Post a Comment