Pages

Monday, January 4, 2010

Leo Memijak Lantai Rumah Saya




Sampai juga Leo A.W.S ke rumah saya di Jalan Klang Lama, ketika senja sudah lama menjelir dan malam telah menabir pada Jumaat, 1 Januari 2010 yang lalu. Atas keperluan menghantar puteranya, Abd. Muqit (gambar 4) ke Universiti Teknologi Mara (UiTM), Leo menggagahkan diri meredah bukit dan lembah untuk sampai ke Kuala Lumpur. Leo sekeluarga saya hidangkan dengan masak lemak lala, bawal masak pedas, ikan goreng dan sayur tauge sebagai pengalas perut. Walau pun hanya lebih kurang 40 minit memijak lantai rumah saya, kunjungan penyair yang saya hormati itu amat bermakna.

Sempat saya rakamkan detik-detik kenangan itu. Gambar 4, Abdul Muqit, putera Leo yang sering muncul di dalam buku-buku puisinya. Gambar 3 dan 2, Leo sebagai bapa penyayang meriba anak bongsunya, Nisa di sebelah kiri dan putera sulung saya, Ahmad Wazif. Gambar 1, Che Azizah, permaisuri pujaan Leo memerhatikan suaminya meriba Wazif dan Nisa.

Oleh kerana ada temujanji, Leo bergegas ke tempat penginapannya di Rumah Puspanita (belakang Dewan Bahasa dan Pustaka) dan saya sebagai penunjuk jalannya. Saya sempat menemani Leo sebelum tibanya watak-watak sekitar dunia kepenyairan seperti Lim Swee Tim, Rahimidin Zahari dan Ridzuan Harun. Sebaik tiba Rahimidin dan Ridzuan, saya tinggalkan Leo dengan agenda berikutnya.

Posting akan datang memuatkan gambar-gambar sekitar kunjungan saya ke rumah Leo di Dewan Beta pada 13 Disember 2009 yang lalu.

No comments:

Post a Comment