Pages

Sunday, August 12, 2012

Bersahur dengan Daging Burung

Seingat saya sudah hampir 30 tahun tidak merasai daging burung-burung hutan yang enak dan rangup. Ketika masih kecil saya sering mengikut kawan-kawan ke hutan melastik burung. Ada beberapa orang kawan saya yang handal melastik burung. Burung-burung kecil sebesar ibu jari akan jatuh terkulai apabila terkena anak batu yang menjadi peluru lastik. Saya yang menjadi tukang sembelih sebaik sahaja burung-burung yang patah sayap atau lebam di dada itu jatuh ke bumi. Masuk ke hutan melastik burung memang pengalaman yang amat menyeronokkan. Saat yang paling menyeronokkan adalah apabila burung yang dilastik jatuh. Kini pangalaman sewaktu kecil telah lama berlalu. Hanyut berlalu dengan cepatnya.
  
Burung-burung yang telah disembelih tetapi bulu-bulunya
masih disaluti getah pelekat.

Sebelum ini saya juga sering mendengar cerita isteri saya yang memberitahu dia sering menikmati daging burung dengan banyaknya ketika masih kecil kerana abang sulungnya, Zamri (abang ipar saya) yang kini menjadi tauke Kedai Emas ZR Suria di Gua Musang sering menangkap burung-burung di hutan dengan menggunakan getah pelekat atau pukat. Saya hanya dapat membayangkan betapa seronoknya menikmati daging burung dengan banyak berbanding seekor atau dua sebagaimana yang saya rasai sewaktu masih kecil. Bagaimana pun pada petang Jumaat lalu, adik ipar saya, Rudi pulang membawa sekumpulan burung yang mengena getah pelekat yang dipasangnya.

  
Burung-burung yang telah dicabut bulunya.

Burung-burung ditangkap menggunakan getah pelekat yang dipasang berhampiran lopak-lopak air atau takungan kecil di dalam hutan. Antara sekitar pukul 12.00 tengah hari hingga 6.00 petang burung-burung akan turun mandi di kawasan takungan air tersebut. Kali ini, lebih 20 ekor burung merbah melekat pada getah pelekat yang dipasang. Menurut adik ipar saya, lebih banyak burung dapat ditangkap jika musim kemarau atau musim panas kerana lebih banyak burung akan turun mandi untuk menyejukkan badan. Biasanya jika musim panas dia akan memperoleh tangkapan melebihi 100 ekor.

Seekor burung murai turut menjadi mangsa getah pelekat adik ipar saya. Burung murai yang dikenali sebagai ‘murai cere’ oleh rata-rata penduduk Kelantan ini dikatakan sangat berharga dan boleh mencecah harga beratus-ratus ringgit jika dijual. Malah kawan saya pernah menjual burung murai miliknya dengan harga RM 1000.00. Saya pernah diperdengarkan dengan 14 lagu nyanyian burung murai yang dirakam menggunakan telefon bimbit oleh salah seorang guru di tempat saya bertugas sekarang. Sungguh unik dan menawan. Saya yang jahil tentang nyanyian burung murai (sebenarnya burung berzikir kepada Allah) tiba-tiba terpukau dengan keunikan itu. Maha indah ciptaan Allah. Barangkali itulah sebabnya burung murai menjadi amat berharga bagi pengemar-penggemarnya.
   
Burung 'murai cere' diletakkan di dalam sangkar.

Pagi semalam, Sabtu, 11 Ogos lalu, saya makan sahur berlaukkan burung merbah goreng, ikan patin masak tempoyak dan tomyam campur yang dimasak oleh ibu mertua saya. Badan burung merbah agak besar sedikit berbanding burung kelicap yang berwarna warni atau burung ‘cak padi’ yang hitam legam (tak tau nama betulnya) yang saya makan pada waktu kecil dahulu. Daging dan tulang yang rangup dikunyah dengan enaknya. Alhamdulillah.
 

No comments:

Post a Comment