Pages

Sunday, August 12, 2012

Qiam With Me: Kasih Rakyat Bertambah

Akhirnya saya terlepas juga untuk turut berada di Istana Mahkota, Kubang Kerian. Sejak mengetahui berita Sultan Muhammad V akan mengadakan program ‘Qiam With Me’ (qiamullail bersama-sama Sultan) ketika mengikuti kuliah Jumaat di Medan Ilmu, Kota Bharu sehari sebelum puasa, saya telah memasang cita-cita untuk menjejakkan kaki ke istana yang menjadi kebanggaan rakyat negeri Kelantan itu. Saya tidak mahu ketinggalan untuk qiamullail bersama-sama Baginda Sultan. Sayangnya saya tidak tahu tarikh sebenar proram tersebut kerana sepanjang bulan Ramadhan saya tidak sempat ke Medan Ilmu. Jadual program Qariah Ramadhan di Stadium Sultan Muhammad ke-IV juga kehabisan.

Saya tidak mahu melepaskan peluang keemasan ini kerana inilah pertama kali istana negeri dibuka kepada orang ramai untuk menghidupkan bulan Ramadhan. Ia bukan sahaja pertama kali diadakan di negeri ini, malah juga pertama kali di Malaysia. Setakat ini belum ada mana-mana istana negeri di Malaysia dibuka kepada orang ramai. Apa lagi untuk berqiamullail. Inilah keistimewaan Sultan Kelantan. Dan inilah kelebihan yang dimiliki oleh rakyat negeri Kelantan. Memiliki Sultan yang bukan sahaja berjiwa rakyat bahkan  dilihat amat mementingkan cara hidup beragama. Keistimewaan dan kelainan Sultan Muhammad V telah lama meniti dari bibir ke bibir rakyat negeri Kelantan.

Program bersejarah ini diadakan pada hari Khamis, 9 Ogos 2012  bersamaan 20 Ramadhan 1433 hijrah di Dewan Jubli Perak, Istana Mahkota. Program yang julung-julung kali diadakan itu menerima sambutan amat luar biasa daripada rakyat yang mahu bersama-sama sultan kesayangan mereka. Khabarnya, ribuan rakyat negeri Kelantan hadir memenuhi dewan tersebut sehingga melimpah ke luar dewan. Di luar dewan, orang ramai memenuhi khemah-khemah yang disediakan.Turut hadir dalam program tersebut ialah pemimpin-pemimpin dan orang-orang kenamaan negeri termasuk Menteri Besar.

Selepas solat Isyak, program diteruskan dengan kuliah agama yang disampaikan oleh penceramah terkenal dari Terengganu, Ustaz Azhar Idrus. Kemudian diteruskan dengan solat sunat Tarawikh. Qiamullail pula dimulakan kira-kira pukul 4.00 pagi sehingga waktu sahur dan diteruskan dengan solat Subuh secara berjemaah.

Dengan adanya program seumpama ini telah menambahkan rasa kasih dan cinta rakyat negeri ini kepada Tuanku Sultan. Saya agak terkilan kerana terlepas untuk mengikuti program ini. Kebetulan pada tarikh yang sama saya tidak pulang ke Kota Bharu. Kini saya hanya boleh berharap agar program seumpama ini diadakan lagi pada masa-masa yang akan datang dan saya dapat menghadirinya.

Berikut adalah antara gambar-gambar sekitar program ‘Qiam With Me’yang saya petik daripada harakahdaily.net.

  
Ustaz Azhar Idrus sedang menyampaikan kuliah.
  
Ribuan rakyat yang hadir
 

  

Sultan Muhammad v dan Tengku Mahkota Kelantan 
(sebelah kanan baginda) mengaminkan doa.

No comments:

Post a Comment