Ketua Bahagian UMNO Gua Musang, YBM. Tengku Razaleigh Hamzah
berkata, sudah sampai masanya untuk kerajaan persekutuan membina lebuhraya
menghubungkan antara Gua Musang dan Kota Bharu. Selain boleh merancakkan
pertumbuhan ekonomi negeri Kelantan, pembinaan lebuhraya tersebut mampu
mengurangkan masa perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu yang kadang-kadang
memakan masa selama 15, 16 atau 17 jam pada musim cuti dan perayaan. Beliau
yang juga Ahli Parlimen Gua Musang berkata demikian ketika menyampaikan ucapan
aluan dalam Majlis Perasmian Komuniti 1 Malaysia Peringkat Negeri Kelantan di
Gua Musang pada 4 Mei yang lalu. Program tersebut dirasmikan oleh YAB. Datuk
Seri Mohd. Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia.
YBM. Tengku Razaleigh sedang beramah mesra dengan
orang ramai yang hadir ke Majlis Perasmian Komuniti 1 Malaysia
Menurut beliau lagi, kesesakan bukan sahaja bermula dari Gua
Musang ke Kota Bharu, bahkan bermula dari Bentong, Raub, Benta dan Lipis di
negeri Pahang lagi. Kesesakan boleh menimbulkan banyak kesusahan dan
memungkinkan berlaku banyak kemalangan. Saranan tersebut disuarakan kerana
beliau telah lama berhasrat mahu melihat Kelantan memiliki lebuhraya
sebagaimana yang dinikmati di negeri lain. Sementara itu, pembinaan lebuhraya
berkenaan sebelum ini telah disenaraikan dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK-9) tetapi
telah ditarik balik oleh kerajaan pusat dalam RMK-10.
Kemalangan ngeri kerap berlaku kerana kondisi
jalan yang sempit dan bengkang bengkok
Hasrat Tengku Razaleigh untuk melihat Kelantan dimajukan
sebagaimana hak yang dinikmati oleh negeri-negeri lain yang turut bernaung di
bawah Persekutuan Malaysia pernah disuarakan secara lantang ketika beliau
menyampaikan ceramah dalam majlis ‘Ceramah Perdana Menuntut Royalti Petroleum’
di Stadium Sultan Muhammad ke-IV, Kota Bharu pada tahun lalu. Kata beliau, “ada
ore kata kita kena sokong 1 Malaysia.
Bagus kita sokong. Tapi lagu mana pulak dengan kelate ni? Kerajaan pusat tak kuat
melainkan dapat sokongan daripada negeri-negeri yang bersekutu dalam pakatan tadi
(Persekutuan Malaysia)
betul, tidak?”
“Jadi, kita tak boleh pandang serong kepada mana-mana negeri.
Kalu ada duit minyak atau pun daripada punca lain-lain kita kena guna sebaik-baik
mungkin sebab kalu kelate tak maju
pincang Malaysia.
Kalu kita nak maju, kena maju semua sekali.”
Tambah beliau lagi,“ambo sebagai anak kelete nak tengok
Pantai Timur ni maju, lama sangat. Pantai Timur maju, Sarawak maju, Sabah maju. Tak kisah la kalu maju gitu seluruh Malaysia
akan maju.”
Menyedari bahawa prinsip-prinsip dan hak-hak sesebuah negeri
dalam Persekutuan Malaysia yang dibentuk dalam tahun 1963 (sebelumnya
Persekutuan Tanah Melayu 1948) telah tidak dipenuhi sebenuhnya oleh pihak
berkuasa di peringkat persekutuan, Tengku Razalaigh turut melontarkan ideanya
untuk mengadakan perbincangan semula tentang hak-hak yang sepatutnya dinikmati
oleh sesebuah negeri yang menjadi anggota.
“Ambo nak pikir dengan ahli-ahli parlimen yang lain yang boleh
bagi sumbangan. Ambo pikir patut kita kaji semula kedudukan kita antara negeri-negeri
dalam persekutuan. Kita semua pembayar cukai. Tetapi banyak hasil dipungut oleh
kerajaan pusat. Pembangune (pembangunan) kita lagu-lagu mana pun kena tanggung oleh
agensi-agensi berkenaan atau pun kerajaan negeri. Tapi kalu kerajaan negeri
kering kroteh (kekurangan wang) lagu mana nak tanggung. Zame (zaman) ni dia kata zame yang memerlukan pembangune
fizikal. Jadi kalau itulah maksud pembangune maka kita kena pikir semula apa
yang kita telah setuju dalam tahun 48 (penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948)
dulu. Bokali (barangkali) tok nenek kita dulu tak dan (tak sempat) nak pikir
apa yang berlaku dalam tahun 2000 pada masa ni iaitu dalam tahun 2010 ni. Mace-mace
(macam-macam) yang berlaku.molek kita kena kaji semula. Buke kita nak paksa
sapa-sapa tetapi kita sebagai wakil rakyat, kita sebagai ore mewakili rakyat mesti
pikir semua ni untuk kepentinge negara kita, kentinge diri kita,” kata beliau
di hadapan puluhan ribu yang hadir di Stadium Sultan Muhammad ke-IV.
YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak sedang bersalam dengan
orang ramai selepas majlis perasmian Komuniti 1 Malaysia
Dalam perkembangan yang lain, bekas Pengerusi Suruhajaya
Pilihanraya Malaysia (SPR), Tan Sri Rashid Abd. Rahman pernah menyuarakan
hasrat agar kerajaan persekuatuan membina lebuhraya secepat mungkin untuk
kemudahan rakyat dinegeri ini. Beliau melahirkan rasa kesal kerana terpaksa mengambil masa
berbelas jam untuk sesekali pulang ke Kelantan pada musim perayaan. Lagi pun
katanya, lebuhraya itu bukan hanya akan digunakan oleh orang-orang PAS tetapi
juga akan turut digunakan oleh orang-orang UMNO. Beliau berkata demikian ketika
menjadi ahli panel dalam Wacana Perdana Siri ke-9 bertajuk, “Pilihanraya Bebas
dan Adil: Realiti atau Ilusi?” di Kelantan Trade Centre (KTC) pada 13 Januari
lalu. Selain itu Tan Sri Rashid juga turut menggesa kerajaan pusat
mengembalikan royalty minyak kepada Kelantan.
Ketika bertitah sempena Majlis Pembukaan Rasmi Penggal Keempat Dun Kelantan
ke-12 Tahun 2011, di Kompleks Kota
Darulnaim, Sultan Muhammad ke-V pernah menyarankan agar Kerajaan Pusat segera
melaksanakan projek jalan baru yang menghubungkan
Kota Bharu ke Kuala Krai. Titah baginda lagi, projek yang disenaraikan dalam
RMK-10 termasuk jalan pesisir pantai yang disenaraikan itu perlu disegerakan demi
keselesaan rakyat di negeri ini. Pada masa yang sama baginda turut menyarankan
jaringan lebuh raya yang cekap menghubungi negeri ini ke negeri lain perlu juga
mendapat perhatian dari kerajaan Pusat.
Menurut baginda, Kelantan berpotensi untuk maju seiring dengan negara jiran
dari segi kos modal serta sara hidup negeri ini yang masih rendah berbanding
negeri lain di negara ini.
Selain itu titah baginda, kurangnya kemasukan pelaburan asing ke negeri ini
juga adalah disebabkan oleh faktor logistik dan kekurangan sistem perhubungan
khususnya lebuh raya yang cekap berbanding negeri-negeri lain. Oleh yang
demikian tambah baginda, tumpuan pelaburan masih berlaku di Semenanjung Malaysia di
bahagian pantai barat.
“Untuk itu beta menyarankan perlu adanya jaringan lebuhraya yang cekap
menghubungkan negeri ini ke negeri-negeri lain”.
Bagaimana pun baru-baru ini, Kerajaan Kelantan telah membuat keputusan untuk
mengambil alih pembinaan lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai berikutan Kerajaan
Persekutuan melengah-lengahkan pembinaan projek tersebut.Anggaran kos pembinaan
adalah sebanyak RM1.9 bilion berbanding peruntukkan asal RM2.3 bilion. Kerajaan
negeri terpaksa menyediakan inisiatif baru untuk menjayakan pembinaan jalan
raya berkenaan dengan cara pembukaan tander kepada pihakswasta.
No comments:
Post a Comment