Pages

Sunday, February 26, 2012

Gajah Tayang Body di Limau Kasturi

Ketika membawa anak-anak bersiar-siar di Limau Kasturi pada sebelah petang 20 Februari lalu, saya terlihat ramai orang berkumpul di tepi jalan berhampiran simpang ke Bertam Baru. Rupa-rupanya orang ramai sedang menyaksikan dua ekor gajah yang di tempatkan di satu kawasan yang terletak hanya beberapa meter dari jalan yang menghubungkan antara Limau Kasturi dengan jalan Kuala Krai - Gua Musang itu.

Menurut salah seorang penduduk tempatan yang ditemui, gajah-gajah yang ditempatkan sejak 19 Februari lalu itu dibawa dari Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan, Kuala Gandah, Pahang. Gajah-gajah tersebut dibawa untuk dijadikan denak bagi mengakap gajah-gajah liar yang berada di kawasan hutan berhampiran. Gajah-gajah liar sering menjadi ancaman kepada penduduk yang mengusahakan pelbagai jenis tanaman untuk sara hidup di kawasan berkenaan.

Sementara itu, Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan yang ditubuhkan oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) pada tahun 1989 itu adalah merupakan ibu pejabat Pasukan Pemindahan Semula Gajah yang telah wujud sejak tahun 1974. Unit Gajah adalah antara unit yang ditubuhkan oleh pusat ini dan berperanan untuk menempatkan semula gajah-gajah liar yang menjadi mangsa kepada penerokaan tanah hutan untuk kegiatan pertanian. Gajah-gajah liar akan ditempatkan di kawasan perlindungan seperti Taman Negara. Sejak 30 tahun lalu, unit ini telah berjaya memindahkan lebih daripada 450 ekor gajah liar..

Kemunculan gajah-gajah tersebut di Limau Kasturi telah menarik kunjungan orang ramai yang tidak putus-putus untuk menyaksikan haiwan gergasi itu dari dekat. Bagaimanapun kawasan tersebut hanya menjadi tempat persinggahan bagi kedua-dua gajah berkenaan sebelum dibawa pulang ke Kuala Gandah. Saya sempat merakamkan beberapa keping gambar ketika berada di situ.

Gajah-gajah denak ditempatkan tidak jauh dari
Simpang ke Bertam Baru.


Gajah yang dirantai kakinya hanya bergerak di sekitar
kawasan yang disediakan.


Seekor gajah yang sedang enak memakan batang pisang.


Tiga orang budak memberikan batang pisang untuk
makanan gajah.


Dua orang budak mengangkat batang pisang yang
dibawa menggunakan kereta sorong untuk diberikan
kepada gajah-gajah berkenaan.


Orang ramai dari kawasan sekitar tidak mahu melepaskan
peluang keemasan menyaksikan gajah dari dekat.


Orang ramai teruja melihat gelagat gajah dari dekat.



Kawasan lapang digunakan sebagai tempat meletakkan
kenderaan.


Kenderaan yang membawa dua ekor gajah denak tersebut

No comments:

Post a Comment