Pages

Saturday, August 28, 2010

'TV3 Suku' Dah Kencing Dah!


Cerita asalnya, seorang wakil rakyat pembangkang yang bukan Islam menghadiri jemputan majlis berbuka puasa sambil menyampaikan sumbangan Kerajaan Negeri Selangor di Surau Al-Huda, Kajang, Selangor. Setelah menyampaikan sumbangan untuk membaiki pagar surau tersebut, beliau dijemput untuk berucap. Dalam ucapannya, beliau memberikan sedikit penjelasan mengenai program pendidikan kerajaan negeri yang boleh dimanfaatkan oleh rakyat Selangor.

Tiba-tiba hal tersebut telah disensasikan, dieksploitasi dan dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu yang bersekongkol dengan media arus perdana termasuk 'TV3 Suku'. Melalui Berita Terkini, jam 4 petang tadi, ucapan biasa Y.B Teo Nie Ching itu sudah menjadi 'tazkirah'. Cepat betul 'TV3 Suku' kencing. 'Ucapan' telah menjadi 'tazkirah'. Wakil rakyat itu dikatakan telah menyampaikan 'tazkirah' kepada jemaah dalam ruang solat surau bekenaan.

Walaupun maksud 'tazkirah' (bahasa Arab) adalah sama dengan 'ucapan' (bahasa Melayu), tetapi kefahaman orang melayu tentang perkataan 'tazkirah' lebih merujuk kepada satu ucapan yang memberi nasihat atau menyampaikan sesuatu yang berkait dengan hal-hal keagamaan. Jadi, dengan menggunakan perkataan itu, seolah-olah 'TV3 Suku' berniat jahat dan cuba memberi gambaran buruk terhadap ahli parlimen itu.

Kenapa 'TV3 Suku' suka sangat kencing? Kalau ya pun nak kencing, kencinglah di dalam jamban. Jangan kencing bertaburan di luar jamban. Hancingnya. Ya, Allah!

1 comment: