Pages

Tuesday, August 10, 2010

Jin Bersarang di Sendi Lutut (Bhg 2)


Tangannya menggosok dengan perlahan dari lutut hingga ke kaki seolah-olah dia dapat memegang dan menolak keluar makhluk yang bersarang di lutut anak remaja itu.

"Sakit! Sakit! Aduh!" murid malang itu menjerit walaupun tangan datuknya hanya diletakkan tanpa menekan atau memicit sehingga menimbulkan kesakitan kepada kulit mahu pun otot.

Dia mengulangi sekali lagi tanpa berhenti membaca sesuatu walaupun mangsa terpaksa menahan sakit. Kali ini, sebaik sahaja sampai di hujung kaki, dia menepuk-nepuk betis mangsa. Katanya dengan tegas, "dah! Dah! Jangan nangis lagi. Dah tak ada dah."

Seperti mengambil dan membuangnya ke luar. Mangsa yang tadi mengalami kesakitan sudah tidak merasainya lagi. Penyakitnya telah hilang dalam sekelip mata.

"Wah, hebat juga orang tua ni! Dia tidak datang dengan tangan kosong," bisik hati saya.

Rupa-rupanya dia memiliki ilmu dan kepakaran mengubati pesakit yang diganggu makhluk halus. Cuma, katanya dia sudah agak lama tidak menggunakan kemahiran itu.

"Dia ni sakit pelik sikit," kata datuk kepada tujuh orang cucu itu memulakan cerita." Penyakit dia ni, mungkin ada orang tidak percaya , cikgu. Ini gangguan makhluk halus. Jin la yang kacau dia. Duduk dalam sendi," terang lelaki itu kepada saya Ustaz Khairul dan Ustaz Syukri.

"Jin memang suka bersarang di sendi," Ustaz Syukri membenarkan kata-kata itu.

"Dia ni kira jadi mangsa la ni. Ceritanya, emak dia ni memang suka bomoh-bomoh. Sejak dari nenek dia lagi memang suka bomoh-bomoh ni. Nenek belah mak dia dulu kalau jalan ke mana-mana dan lalu kawasan kubur, sanggup berhenti nak ambil tanah kubur. Menurun la kat mak budak ni. Jadi, agaknya entah macam mana terkena la kat anak dia ni," tambah lelaki itu sambil menghadap kami yang khusyuk mendengar, sambil sesekali dia mengalihkan pandangan kepada cucunya yang sudah keletihan.

Sambungnya lagi, "budak ni, emak dengan ayah dia dah bercerai. Sekarang ni budak-budak ni jadi mangsa la. Jadi, entah macam mana dua tiga hari baru ni di halaunya budak-budak ni. Hantarlah ke rumah saya.

dihalau

Menurutnya lagi, pada suatu hari, ketika dia pulang ke rumah, didapati ada beberapa plastik hitam yang memuatkan pakaian cucu-cucunya itu di luar rumah. Rupa-rupanya anak-anak malang itu telah dihalau oleh bapa tiri mereka. Walaupun sudah tua dan hanya ditemani isteri yang telah uzur, dia terpaksa juga menjaga 3 orang cucunya yang dihalau itu. Dalam masa yang sama dia telah menjaga 2 orang cucu yang juga telah ditinggalkan oleh ibu mereka. Tidak cukup dengan itu, dia dan isteri turut menjaga 2 orang lagi cucunya kerana pembantu kepada ibu bapa mereka telah pulang ke Indonesia.

" Jadi, sekarang ni, saya terpaksa menjaga 7 orang cucu. Dengan saya sekali jadi mangsa bila dah macam ni. Inilah masalahnya kalau orang tak tau agama. Sembahyang pun tak tau, cikgu," jelasnya.

kemenyan

Beliau turut menceritakan karenah bekas menantunya, yang juga ibu murid malang itu. Perempuan yang disifatkan buruk perangai itu suka menggunakan bomoh untuk mencapai sesuatu yang dihajatinya. Dia menceritakan bagaimana kehidupannya selepas ibu bapa murid malang itu bercerai. Setiap waktu rumah setinggan yang dihuninya terasa amat panas dan menjadikan kehidupan dia dan isteri tidak selesa. Sering ditemui kemenyan di segenap penjuru rumah.

Perangai buruk bekas menantunya itu bukan sahaja ketika sudah bercerai dengan anaknya, malah ketika masih bergelar isteri kepada anak lelaki sulungnya itu. Perempuan itu telah menggunakan bomoh untuk menundukkan suaminya. Akhirnya rumah tangga mereka berkecai . Kini, walaupun mereka telah menemui pasangan masing-masing. tetapi anak-anak tetap menjadi mangsa kepada kemusnahan rumahtangga itu.

Sebelum pulang, dia memberitahu saya, jin itu masih belum dibunuh. Makhluk Allah itu hanya dihalau keluar dari badan mangsa. Jin itu boleh datang lagi pada bila-bila masa. Dan ketika hendak meninggalkan bilik saya dia meminta sedikit air mineral. Saya memberikannya secawan air mineral, lalu dibacakan sesuatu dan diberi cucunya minum.


No comments:

Post a Comment