Pages

Sunday, January 1, 2012

Adam Adli Itu Murid Saya

Tiba-tiba saja nama Adam Adli Abdul Halim, pelajar tahun 3 Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) bermain dari bibir ke bibir seluruh rakyat Malaysia. Ada yang menjulangnya sebagai pejuang mahasiswa yang berani memperjuangkan hak kebebasan bersuara lalu tampil membelanya dan ada pula yang menganggapnya anak muda hingusan yang kurang ajar dan masih mentah lalu keluar berdemonstrasi, mengamuk dan menjerit-jerit membantah tindakan Adam di hadapan pintu masuk UPSI. Ada yang sanggup mengekori Adam dan cuba menumbuknya tetapi tidak berjaya kerana dihalang oleh orang ramai. Ada juga kumpulan yang mendakwa mereka panglima perang melayu yang akan meludah muka Adam Adli.Tidak cukup dengan kecaman di media, pemuda berusia 22 tahun itu turut menerima ancaman bunuh dan pelbagai ugutan melalui panggilan telefon, SMS, facebook, blog dan twitter.

Semuanya kerana peristiwa demonstrasi 17 Disember 2011. Dalam demonstrasi menentang Akta Universiti dan Kolej (AUKU) yang disifatkan sebagai menyekat kebebasan bersuara pelajar itu, Adam Adli telah bertindak menurunkan gambar Perdana Menteri di hadapan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan menggantikan dengan bendera kebebasan pelajar selepas menyerahkan memorandum menuntut AUKU dimansuhkan kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah. Tindakan itu dianggap ‘kurang ajar’ kerana dikatakan menceroboh dan mengganggu premis pihak lain. Koordinator Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) itu bagaimana pun mempertahankan tindakannya dan mendakwa dia tidak pernah memijak gambar Perdana Menteri seperti yang dilaporkan oleh media, tetapi hanya menurunkan seketika sahaja sebelum dinaikkan semula. Katanya tindakan itu diambil setelah beberapa memorandum telah dihantar kepada kerajaaan tetapi tidak mendapat perhatian.

Sejak berita mengenai Adam bermain di media, saya terasa seperti nama dan wajahnya seperti pernah dikenali. Sehinggalah pada suatu malam, seorang teman guru di Sek. Keb. Brickfields (1), Kuala Lumpur mengingatkan saya kepada seorang murid yang telah meninggalkan bangku sekolah rendah kira-kira 11 tahun lalu. Barulah saya teringat semula kepada seorang murid yang pernah mendapat pendidikan di Sek. Keb. Brickfields (1). Nama dan wajah zaman kanak-kanak Adam yang memakai uniform pengawas sekolah berwarna hijau masih jelas terbayang di ingatan saya. Terasa seperti baru semalam dia meninggalkan sekolah yang terletak di Jalan Sultan Abdul Samad, Brickfields itu. Anak sulung kepada seorang kakitangan Kereta Api Tanah Melayu (KTM) itu meninggalkan Sek. Keb. Brickfields 1 sebaik sahaja tamat darjah 6 pada tahun 2001.

Saya masih ingat ketika itu Adam menjawat jawatan Ketua Pengawas. Sementara ayahnya, En. Abdul Halim merupakan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Saya pula ketika itu memegang jawatan Setiausaha PIBG dan Pengerusi Kelab Guru. Adam tentu saja ketika itu menjadi orang perantaraan untuk saya mengirimkan surat jemputan mesyuarat kepada ayahnya.

Kini, semua itu telah jauh berlalu. Masa yang mengalir laju telah membawa kita dari satu daerah ke satu daerah lain yang belum pernah dijejaki dan didiami. Begitulah yang dilalui Adam Adli. Adam kini bukan lagi anak kecil yang masih menuntut di sekolah rendah. Adam kini telah bergelar mahasiswa di universiti dan bakal menjadi guru sebaik sahaja menamatkan pengajian nanti. Adam kini bukan lagi anak kecil yang hanya pandai bermain mancis api tetapi Adam kini adalah anak muda yang dilihat berani menggenggam bara api.

Apa yang sering menggaru fikiran saya pada ketika ini? Tentu saja terfikir tentang nasib yang bakal di terima anak muda bernama Adam Adli itu dan bagaimanakah masa depannya di UPSI. Sebagai guru, saya tidak sampai hati untuk melihat anak murid yang pernah dididik melalui masa depan yang sukar. Semoga Adam bersedia menghadapi sebarang kemungkinan atas tindakan beraninya itu dan tabah menghadapi ujian getir ini. Berhati-hatilah belayar dalam ribut dan gelombang yang kencang dan kejam.

1 comment:

  1. guru kencing berdiri murid kencing berlari..heh

    ReplyDelete