Pages

Tuesday, November 1, 2011

Di Sini Ada Menjual Susu Ibu

Saya agak terperanjat sebaik saja membuka sebuah peti sejuk yang menyimpan begitu banyak susu ibu kepunyaan kawan saya ketika menginap selama 3 hari di rumahnya yang terletak di Taman Tun Perak, Rawang minggu lalu. Stok susu ibunya bagaikan stok susu di kedai. Secara berseloroh saya katakan padanya, letakkan papan iklan yang berbunyi, "Di Sini Ada Menjual Susu Ibu"di pintu pagar rumah. Susu yang diperah menggunakan pam berkuasa lektrik itu terhasil dengan memakan sejenis pil bagi menggalakkan penghasilannya.

Selain dapat menjimatkan wang untuk membeli susu dari kedai, anak-anaknya dapat menikmati susu ibu yang kaya dengan pelbagai khasiat yang tersendiri. Susu ibu yang diperah itu disimpan untuk diberikan kepada bayinya sepanjang dia pergi bekerja.

Stok susu ibu dalam simpanan kawan saya.

Susu ibu yang diperah perlu disimpan dengan kaedah yang betul agar kandungan nutriennya terpelihara dan tidak musnah. Selain mengandungi sel hidup, susu ibu turut mempunyai bahan anti-bakteria yang membolehkannya kekal segar dan tahan lebih lama. Susu ibu boleh bertahan antara 3 hingga 6 bulan jika disimpan di bahagian beku dengan suhu -18 hingga -20 darjah celcius.

1 comment: