Pages

Monday, October 3, 2011

Koleksi Terkini Saya

Saat menatap buku-buku pada malam dingin yang tiada bunyi selain bunyi cengkerik, ketika anak-anak yang menggamatkan rumah dengan pelbagai karenah sudah jauh dihanyutkan arus mimpi, terasa amat-amat bahagia sekali. Hilang segala penat menguruskan makan minum mereka, membersihkan mereka selepas membuang air, menukar dan memakaikan lampin, membancuh susu untuk membasahkan tekak mereka sebelum tidur dan menyiapkan tempat untuk mereka tidur. Jiwa dan minda saya seperti sedang diberi santapan yang lazat dan menyelerakan.

Minda akan kelaparan jika tidak diberikan makanan. Jiwa akan ketandusan jika tidak diberikan minuman. Demi tuntutan kelaparan dan kehausan itulah, pada setiap bulan saya akan membeli beberapa buah buku untuk dibaca. Membeli pelbagai jenis buku bukan sahaja untuk dibaca, malah untuk dijadikan koleksi yang boleh dimanfaatkan untuk anak-anak apabila mereka dewasa kelak. Buku-buku ini adalah koleksi terkini saya untuk dikongsi bersama-sama.



Aku, Isabella dan Tok Kenali adalah rakaman
pengalaman dan penghijrahan Bob Lokman.


Syair Kebijaksanaan @ Perbezaan dan
Mengejar Ufuk Memancar adalah buku
Kumpulan Sajak Terbaharu Penyair
Leo A.W.S.

Dalam buku ini disiarkan sajak saya untuk Leo A.W.S bersama-sama 22 orang penulis yang lain. Sajak 'Ke Halaman Sang Pemakan Puisi' ini terilham selepas mengunjungi Leo di rumahnya pada 14 Disember 2010 setelah agak lama tidak bersua muka.


Buku ini saya hadiahkan untuk isteri sempena hari ulang tahun kelahiran yang ke-30. Zainab Ghazali adalah antara serikandi Islam yang amat saya kagumi.


Buku sejarah politik negara adalah antara
pilihan hati saya

Buku ini ditulis oleh Dr. Shaharir Mohd Zain,
Profesor Matematik-Fizik yang juga pakar
dalam ilmu pengurusan dan kepimpinan.

1 comment:

  1. Indahnya Hidup Bersyariat.....antara koleksi kwe jgak...ads En.Ahmad Jani dlm tu..azhar

    ReplyDelete