Pages

Monday, October 18, 2010

Yang Peka dan Yang Pekak

Mata ini agak pedih kerana terlalu banyak berhadapan dengan skrin laptop dari pagi hingga ke malam setiap hari. Namun saya gagahkan juga untuk menulis mengenai kedatangan artis Amarican Idol, Adam Lambert melalui konsertnya Glamnation Tour Live in Malaysia yang berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil, Khamis lepas. Kedatangan artis gay itu ke Malaysia mengganggu fikiran saya sejak seminggu dua yang lalu lagi. Saya merancang untuk menulis mengenai Adam Lambert sejak sebelum kedatangannya lagi. Namun lemas dalam kesibukan dan kepenatan. Sebagai penulis, perasaan saya tidak akan tenteram sehinggalah terhasilnya sebuah tulisan mengenai penyanyi ini.

Lambert, 28, ialah penyanyi pop, penulis lirik dan pelakon dari California. Dia yang pernah muncul dengan album For Your Entertainment pada 2009 dikecam hebat pelbagai pihak apabila melakukan beberapa adegan kontroversi di pentas Anugerah Award Amerika sebelum ini. Berikutan itu, rancangan Good Morning America terbitan Televisyen ABC di Amerika Syarikat membatalkan penampilannya kerana menolak budaya liar penyanyi itu.

'Kepekakkan' Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal), agensi di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan yang tidak pernah mendengar suara-suara bantahan agar persembahan itu tidak dibenarkan, menambahkan lagi kegelisahan dan kemarahan saya. Bantahan pihak yang peka dan bertanggungjawab seperti Parti Islam Se-Malaysia (PAS) , Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) dan Ikatan Studi Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM) dipandang sepi bagaikan kentut yang hanya sedikit berbau tetapi tidak meninggalkan apa-apa kesan pun.

Persembahan anjuran Marctensia Entertainment dan syarikat rakaman Sony Music itu tetap dibenarkan dengan seribu alasan yang tidak boleh diterima. Akhirnya terlaksana juga konsert tersebut pada malam Jumaat yang mulia walau pun mendapat bantahan hingga ke saat-saat akhir.

Memorandum daripada Dewan Pemuda PAS, Pusat yang ditujukan kepada Pengerusi PUSPAL Datuk Kamaruddin Siaraf dan diserahkan sendiri di pejabat agensi itu barangkali dicampak ke dalam jamban. Solat hajat dan demonstrasi aman di perkarangan stadium barangkali dilihat seperti budak-budak yang asyik bermain dengan tahi sendiri sahaja.

Untuk menambahkan pengetahuan tentang tabiat songsang Lambert, saya luangkan masa untuk membuat penyelidikan melalui klip-klip video persembahannya dalam youtube. Klip-klip video itu jelas menunjukkan perilaku tidak bermoral Lambert seperti berikut:

'I Make You Crazy' - Lambert dilihat memegang kemaluan dari luar seluar berkali-kali, memegang punggung penari wanita, penuh dengan isyarat-isyarat lucah (isyarat melakukan masturbasi, seks oral dan hubungan seks), penari-penari wanita separuh bogel turut beraksi lucah.

'I Shake I Move
' - Mengandungi isyarat lucah melalui gerakan badan, menggunakan mic stand untuk beraksi lucah selain lirik berunsur lucah.
Italic
'Rude Boy' - Mengandungi aksi perilaku gay, isyarat seks oral, memegang kemaluan dari luar seluar, aksi hubungan seks dan berkucup sesama lelaki.

'Glamorgasm' - Mengandungi aksi lucah, menggosok-gosok kemaluan, menggoyangkan pinggul seperti melakukan hubungan seks dan memegang mic stand seperti memegang kemaluan.

'Sexy as Hell' - Mengandungi isyarat lucah, berpelukan dan berkucup dengan pemain gitar lelaki.

Dalam satu video klip bertajuk, 'Response to Out's Open Letter', Lambert menunjukkan isyarat lucah dengan menggunakan jarinya dan memberikan isyarat ciuman menggunakan bibirnya.

1 comment:

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد
    اللَّـهُمَّ لا يَأْتِي بِالْحَسَنَاتِ إِلاَّ أَنْتَ، وَ لا يَذْهَبُ بِالسَّيِّئَاتِ إِلاَّ أَنْتَ
    وَلا حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّـهِ

    Ya Allah , tiada yang mendatangkan kebaikan melainkan Engkau , dan tiada yang menghilangkan keburukan melainkan Engkau, Tiada upaya dan kekuatan melainkan dengan Allah subhanahu wa taala.

    ReplyDelete